Är fortfarande så otroligt skärrad & upprörd över vad jag fick se idag när jag var med familjen och kollade på majbrasan.
 
Som ni många kanske vet så brukar dom ju liksom lägga upp riset/kvistar och vad man nu bränner i majbrasan ett bra tag innan man ska tända på. Vilket resulterar i att MASSOR av djur, mestadels igelkottar och kaniner bygger bo och lever inuti bland kvistarna, helt omedvetna om att brasan inom ett par veckor ska brännas ner. Folk är fullt medvetna om detta men tänder ändå på dessa brasor och dödar tusentals djur.
 
Vad ska då bara jag, som en enda person göra åt detta? Man vet om det men man gör inget åt det. Man förstår det inte förrän man ser det med egna ögon. Man tänker "det är så hemskt", precis som jag gjorde innan, men när jag väl idag såg det så fick jag gå undan för jag började GRÅTA. Det är bland det hemskaste, groteskaste och omänskligaste jag någonsin sett. En kanin kom utspringandes under tiden den stora brasan brann, den skrek och sprang ut, brinnandes, och dog några meter utanför brasan. Lite efter det hörde man ett ill-skrik inifrån brasan, en kanin som skrek för sitt liv, jag såg den, jag såg den lilla, söta, fluffiga kaninen som dog. Skriket var det jobbigaste jag någonsin hört. Det gjorde ont inom mig. Den fastnade under planka, den satt fast, plankan rörde sig fram & tillbaka då kaninen kämpade för att ta sig loss och överleva, en man försökte att trotsa värmen som brände från brasan och flytta plankan med hjälp av en stor gren.. men kaninen blev rädd och sprang längre in. Jag såg när den sprang in mot döden. 
 
Detta är bland det jobbigaste jag har hört och sett. Om ni tycker jag är fjantig eller löjlig som "tycker något sådant litet är så hemskt" så kanske ni borde få kännas hur det känns att brännas ihjäl medans folk i hundratal står runtomkring, äter godis & bara kollar på. Dom SER vad som händer. Men INGEN gör något??? Varför ska alla dom där igelkottar, kaniner och alla andra djur i tusental runtomkring i landet inte alls vara lika värda? Fattar ni hur många vi dödar???
 
Kan dom inte ha alla kvistar/grenar och annat brännbart på ett ställe som dom sedan flyttar till platsen där brasan ska vara när det är dags att tända på?? Helt sjukt hur människor tänker ibland.
 
Från och med idag kommer jag ALDRIG frivilligt gå till en majbrasa, tack ifall du läste allt.
 
 

 
sara

Fin bild :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress